7. PRÁVA Z VADNÉHO PLNĚNÍ, REKLAMAČNÍ ŘÁD
7.1. Práva a povinnosti smluvních stran ohledně práv z vadného plnění se řídí příslušnými obecně závaznými právními předpisy (zejména ustanoveními §§ 1914 až 1925, §§ 2099 až 2127), a dále ust. §§ 2158 až 2174b občanského zákoníku a zákonem č. 634/1992 Sb., o ochraně spotřebitele, ve znění pozdějších předpisů, je-li kupujícím spotřebitel.
7.2. Prodávající odpovídá kupujícímu, že zboží při převzetí nemá vady. Zejména prodávající odpovídá kupujícímu, že v době, kdy kupující zboží převzal:
7.2.1. má zboží vlastnosti, které si strany ujednaly (popis, druh a množství, jakož i jakost, funkčnost a jiné ujednané vlastnosti), a chybí-li ujednání, má takové vlastnosti, které prodávající nebo výrobce popsal nebo které kupující očekával s ohledem na povahu zboží a na základě reklamy jimi prováděné,
7.2.2. se zboží hodí k účelu, který pro jeho použití prodávající uvádí nebo ke kterému se zboží tohoto druhu obvykle používá, nebo k účelu, pro který ji kupující výslovně požaduje,
7.2.3. je zboží dodáno v odpovídajícím množství, míře, hmotnosti a jakosti, a že je dodáno s ujednaným příslušenstvím, opatřeno pokyny k použití, včetně návodu k montáži nebo instalaci,
7.2.4. zboží vyhovuje požadavkům právních předpisů,
7.2.5. zboží odpovídá jakostí nebo provedením vzorku nebo předloze, které prodávající kupujícímu poskytl před uzavřením kupní smlouvy.
7.3. Ustanovení uvedená v čl. 7.2 obchodních podmínek se nepoužijí u zboží prodávaného za nižší cenu na vadu, pro kterou byla nižší cena ujednána, na opotřebení zboží způsobené jeho obvyklým užíváním, u použitého zboží na vadu odpovídající míře používání nebo opotřebení, kterou zboží mělo při převzetí kupujícím, nebo vyplývá-li to z povahy zboží.
7.4. Je-li kupující spotřebitel, může v případě vady zboží požadovat odstranění vady. Podle své volby může kupující požadovat buď dodání nové věci bez vady nebo opravu věci, ledaže je zvolený způsob odstranění vady nemožný nebo ve srovnání s druhým nepřiměřeně nákladný; to se posoudí zejména s ohledem na význam vady, hodnotu, kterou by mělo zboží bez vady, a to, zda může být druhým způsobem vada odstraněna bez značných obtíží pro kupujícího.
Prodávající může odmítnout vadu odstranit, je-li to nemožné nebo nepřiměřeně nákladné zejména s ohledem na význam vady a hodnotu, kterou by věc měla bez vady.
Kupující může požadovat přiměřenou slevu nebo odstoupit od smlouvy, pokud
7.4.1. prodávající vadu odmítl odstranit nebo ji neodstranil v souladu s § 2170 odst. (1) a (2) občanského zákoníku,
7.4.2. se vada projeví opakovaně,
7.4.3. je vada podstatným porušením kupní smlouvy, nebo
7.4.4. je z prohlášení prodávajícího nebo z okolností zjevné, že vada nebude odstraněna v přiměřené době nebo bez značných obtíží pro kupujícího.
Přiměřená sleva se určí jako rozdíl mezi hodnotou zboží bez vady a vadného zboží, které kupující obdržel. Kupující nemůže odstoupit od kupní smlouvy, je-li vada zboží nevýznamná; má se za to, že vada není nevýznamná. Ustanovení § 2110 a 2111 občanského zákoníku se nepoužijí.
Odstoupí-li kupující od kupní smlouvy, prodávající vrátí kupujícímu kupní cenu bez zbytečného odkladu poté, co obdrží věc nebo co mu kupující prokáže, že věc odeslal.
7.5. Není-li kupující spotřebitel, a vadné plnění představuje nepodstatné porušení kupní smlouvy, má kupující právo na opravu věci nebo přiměřenou slevu z kupní ceny. Prodávající se zavazuje oprávněné reklamace vyřešit bezplatným odstraněním závady na zboží. Odstranění závady je dle typu zboží realizováno opravou věci, dodáním chybějící části, výměnou zboží, výměnou vadného dílu, případně odstraněním závady v servisním středisku.
Neodstraní-li prodávající vadu věci včas nebo vadu věci odmítne odstranit, může kupující požadovat slevu z kupní ceny, anebo může od smlouvy odstoupit. Provedenou volbu nemůže kupující změnit bez souhlasu prodávajícího.
V případě, že kupující nemůže věc používat pro opakovaný výskyt vady po opravě nebo pro větší počet vad, má právo na dodání nové věci, nebo výměnu součásti, nebo od smlouvy odstoupit.
7.6. Není-li kupující spotřebitel, a vadné plnění představuje podstatného porušení kupní smlouvy, může kupující požadovat dodání nové věci bez vad, pokud to není vzhledem k povaze vady nepřiměřené (jestliže se vada týká jen určité součásti věci, může kupující požadovat jen výměnu této součásti), nebo může požadovat opravu vadné věci, přiměřenou slevu z kupní ceny, nebo může od smlouvy odstoupit. Podstatným porušením kupní smlouvy je takové porušení kupní smlouvy, o němž strana porušující smlouvu již při uzavření smlouvy věděla nebo musela vědět, že by druhá strana smlouvu neuzavřela, pokud by toto porušení předvídala; v ostatních případech se má za to, že porušení podstatné není.
Kupující sdělí prodávajícímu, jaké právo si zvolil, při oznámení vady, nebo bez zbytečného odkladu po oznámení vady; nezvolí-li si právo z vadného plnění včas, potom má práva z vadného plnění jakoby se jednalo o nepodstatné porušení smlouvy. Provedenou volbu práva z vadného plnění nemůže kupující změnit bez souhlasu prodávajícího; to neplatí, žádal-li kupující opravu vady, která se ukáže jako neopravitelná.
V případě, že kupující neuplatní právo na dodání nové věci, výměnu součásti, opravu věci, nebo neodstoupí od smlouvy, může při vzniku práva z vady požadovat přiměřenou slevu z kupní ceny. Právo na přiměřenou slevu z kupní ceny má i v případě, že prodávající nemůže dodat novou věc, vyměnit součást věci, věc opravit, jakož i v případě, že prodávající nezjedná nápravu v přiměřené době nebo že by zjednání nápravy činilo kupujícímu značné obtíže; to platí za předpokladu, že kupující neuplatnil právo, které by bylo s tímto postupem v rozporu.
Dokud kupující neuplatní právo na slevu z kupní ceny nebo neodstoupí od smlouvy, může prodávající dodat to, co chybí, nebo odstranit právní vadu. Jiné vady může prodávající odstranit podle své volby opravou věci nebo dodáním nové věci; volba nesmí kupujícímu způsobit nepřiměřené náklady.
7.7. Kupující, který je spotřebitelem, je oprávněn uplatnit práva z vadného plnění ve lhůtě 24 měsíců od převzetí zboží. Projeví-li se vada ve lhůtě do dvanácti (12) šesti měsíců od převzetí, má se za to, že zboží bylo vadné již při převzetí (na prodávajícím je pak, aby doložil, že zboží vadné nebylo), ledaže to povaha věci nebo vady vylučuje. Kupující zboží podle možnosti prohlédne co nejdříve po jeho převzetí v souladu s § 2104 občanského zákoníku (nejpozději do 24 hodin po jeho převzetí) a přesvědčí se o jeho vlastnostech a množství.
7.8. Neoznámil-li kupující prodávajícímu vadu bez zbytečného odkladu poté, co ji mohl při včasné prohlídce a dostatečné péči zjistit, soud mu právo z vadného plnění nepřizná. Jedná-li se o skrytou vadu, platí totéž, nebyla-li vada oznámena bez zbytečného odkladu poté, co ji kupující mohl při dostatečné péči zjistit, nejpozději však do dvou let po odevzdání zboží.
7.9. Práva z vad spočívající v odstoupení od smlouvy nebo dodání nové věci se kupující nemůže domáhat, pokud nemůže věc vrátit v tom stavu, v jakém ji obdržel, ledaže
7.9.1. došlo ke změně stavu v důsledku prohlídky za účelem zjištění vady věci,
7.9.2. použil-li kupující věc ještě před objevením vady,
7.9.3. nezpůsobil-li kupující nemožnost vrácení věci v nezměněném stavu jednáním anebo opomenutím, nebo
7.9.4. prodal-li kupující věc ještě před objevením vady, spotřeboval-li ji, anebo pozměnil-li věc při obvyklém použití; stalo-li se tak jen zčásti, vrátí kupující prodávajícímu, co ještě vrátit může, a dá prodávajícímu náhradu do výše, v níž měl z použití věci prospěch.
7.10. Práva z vad se nemůže kupující domáhat, pokud vada vznikla po předání zboží.
Právo z vadného plnění kupujícímu nenáleží, pokud kupující před převzetím věci věděl, že věc má vadu nebo sám vadu způsobil.
Práva z vad se kupující nemůže domáhat, pokud vada vznikla (i) běžným opotřebením zboží v důsledku používání zboží, (ii) nevhodným používáním zboží, nešetrným zacházením nebo násilným mechanickým poškozením zboží, (iii) nedodržením montážního návodu nebo pokynů stanovených výrobcem či distributorem pro instalaci či zapravení zboží do terénu, (iv) neodborným zacházením, manipulací nebo zanedbáním péče o zboží, (v) provedením neoprávněného zásahu do zboží či jiných úprav bez svolení výrobce či prodávajícího nebo (vi) v důsledku živelných pohrom (vodou, ohněm, bleskem, mrazem, větrem) nebo v důsledku jiných vnějších vlivů (např. nestabilita elektrické sítě apod.).
Práva z vad se kupující rovněž nemůže domáhat u věci prodávané za nižší cenu ohledně vady, pro kterou byla nižší cena ujednána, a v případě opotřebení věci způsobené jejím obvyklým užíváním.
7.11. Poskytuje-li výrobce zboží záruku za jakost zboží nebo jeho části nad rámec občanského zákoníku, je tato skutečnost uvedena v popisu zboží v internetovém obchodě nebo ji kupujícímu prodávající sdělí na základě jeho dotazu. Prodávající neposkytuje žádné další garance a záruky kromě záruk, které nad rámec zákona poskytují výrobci některého zboží.
7.12. Práva kupujícího vyplývající z odpovědnosti prodávajícího za vady, uplatňuje kupující u prodávajícího na adrese PKV PLUS s.r.o., se sídlem Opava, Kateřinky, Ratibořská 253/179, PSČ: 747 05, nebo na elektronické adrese eshop@pkvplus.cz.
7.13. Za okamžik uplatnění reklamace se považuje okamžik, kdy jednak prodávající obdržel od kupujícího řádnou reklamaci vadného zboží a současně kdy vadné zboží k posouzení od kupujícího obdržel (ledaže prodávající rozhodne o tom, že k posouzení reklamace nepotřebuje zboží fyzicky obdržet, a posoudí jej např. na základě zaslaných fotografií nebo jiným způsobem).
7.14. Reklamace je uplatněna řádně, pokud je uplatněna včas, a pokud kupující uvede alespoň (a) označení zboží, které reklamuje, (b) označení kupujícího, (c) co nejpodrobnější popis vady a způsob, jak se vada projevuje, (d) způsob, jaká práva z vadného plnění uplatňuje.
7.15. Při uplatnění reklamace musí kupující doložit k reklamovanému zboží zejména originál nebo kopii vydaného prodejního dokladu. Nepředloží-li kupující v okamžiku reklamace prodejní doklad, je povinen prokázat bez své právo k reklamované věci, stejně jako skutečnost, že reklamované zboží bylo zakoupeno u prodávajícího a dobu, kdy k zakoupení zboží, případně jeho převzetí došlo.
7.16. Kupující je při reklamaci povinen prodávajícímu sdělit, jaké právo z vady si zvolil. Provedenou volbu nemůže kupující změnit bez souhlasu prodávajícího; to neplatí, žádal-li kupující opravu vady, která se ukáže jako neopravitelná.
7.17. O reklamaci prodávající rozhodne ihned, ve složitých případech do tří (3) pracovních dnů. Do této lhůty se nezapočítává doba přiměřená podle druhu výrobku či služby potřebná k odbornému posouzení vady. Reklamace včetně vady bude vyřízena bez zbytečného odkladu, nejpozději do třiceti (30) kalendářních dnů ode dne uplatnění reklamace, pokud se prodávající s kupujícím nedohodne jinak, ledaže s ohledem na technologický postup při posouzení vady v servisním středisku výrobce není objektivně možné reklamaci v této lhůtě vyřídit. Po uplynutí této lhůty má spotřebitel stejná práva, jako by se jednalo o vadu, kterou nelze odstranit.
7.18. Poskytuje-li výrobce zboží záruku za jakost a v záručním listě uveden jiný podnikatel určený k opravě, který je v místě prodávajícího nebo v místě pro kupujícího bližším, může kupující uplatnit právo na opravu u podnikatele určeného k provedení záruční opravy, namísto u prodávajícího. V případě, že není možné zajistit opravu tímto způsobem, zajistí opravu prodávající. Seznam servisních středisek najde kupující v záručním listu nebo na samostatné příloze u záručního listu, příp. ho sdělí pracovníci na zákaznické lince.
7.19. V případě oprávněné reklamace má kupující právo na náhradu poštovného v nutné výši (náhradu nutných nákladů, které mu vznikly v souvislosti s reklamací). V případě zjevně neoprávněné reklamace nemá kupující, který je spotřebitel, nárok na náhradu svých nákladů spojených s vyřízením reklamace a současně ani prodávající nemá nárok na náhradu nákladů, které vznikly na jeho straně (pokud se ze strany spotřebitele nejednalo např. o opakovanou zjevně bezdůvodnou reklamaci, u které se již dá dovozovat, že se z jeho strany jednalo o zneužití práv).
7.20. Prodávající vydá kupujícímu písemné potvrzení o tom, kdy kupující uplatnil reklamaci, co je jejím obsahem a jaký způsob jejího vyřízení požaduje. Dále prodávající vydá kupujícímu potvrzení o datu a způsobu vyřízení reklamace, včetně potvrzení o provedení opravy a době jejího trvání; případně písemné odůvodnění zamítnutí reklamace. Výše uvedená potvrzení mohou být vydána rovněž zasláním e-mailu na elektronickou adresu kupujícího či pomocí SMS zprávy Pro případ zamítnuté reklamace prodávající kupujícímu vydá písemné odůvodnění tohoto zamítnutí.
7.21. Opravené nebo vyměněné zboží bude připraveno k osobnímu vyzvednutí nejpozději 30. den ode dne uplatnění reklamace v místě jejího uplatnění, nebude-li mezi kupujícím a prodávajícím ujednáno jinak. Při nevyzvednutí opraveného nebo vyměněného zboží do 30 dnů po termínu ukončení opravy nebo při nevyzvednutí zboží v případě neoprávněné reklamace, může být kupujícímu účtováno skladné ve výši 25,- Kč včetně DPH za každý započatý kalendářní den. Prodávající je oprávněn zboží nevydat, dokud nebude uhrazena celá částka za opravu, případně skladné. V případě, že tato částka převýší aktuální prodejní cenu zboží je prodejce oprávněn zboží prodat a vzniklé náklady takto pokrýt.
7.22. Při dodání nového zboří (výměna vadného zboží) vrátí kupující prodávajícímu na náklady prodávajícího vadné zboží původně dodané.